Метою статті є простеження на базі широкого кола історичних джерел образу Т. Шевченка
в історичній пам'яті одеситів наприкінці ХІХ – на початку ХХ століть. Зроблено висновок, що до
певної специфіки одеської ситуації, викликаної самою специфікою міста та городян, варто віднести більшу емоційність, рішучість в увиразненні націоналізму Т. Шевченка, хоча і з неодмінним
наголосом на його гуманізмі та народності, та виразнішу ступінь розколу неукраїнських національних громад міста у ставленні до Т. Шевченка. В той час як ліберально налаштовані їх представники розглядали Т. Шевченка як свого духовного брата, українофоби та загалом шовіністи поборювали та нівелювали образ Т. Шевченка як символ українськості, хоча тим самим, мимоволі підіграючи своєму ворогові.
Цель статьи – проследить на базе широкого круга исторических источников образ Т. Шевченко в исторической памяти одесситов в конце ХІХ – начале ХХ столетий. Сделан вывод, что к определенной специфике
одесской ситуации, вызванной самой спецификой города и горожан, следует отнести большую эмоциональность, решительность в определении национализма Т. Шевченка, хотя и с непременным ударением на его
гуманизме и народности, а также более выраженную степень раскола неукраинских национальных общин
города в отношении к Т. Шевченко. В то время как либерально настроенные их представители рассматривали Т. Шевченко как своего духовного брата, украинофобы и в целом шовинисты отвергали и нивелировали
образ Т. Шевченка как символ украинскости, хотя тем самым, помимо воли подыгрывая своему врагу.
The aim of the article is the follow-up on the basis of a wide range of historical sources image of T. Shevchenko
in the historical memory of Odessa in the end of XIX – beginning XX centuries. A conclusion is done, that to the certain
specific of the Odessa situation, caused the specific of city and townspeople, it costs to take greater emotionality,
decision in underlining of T. Shevchenko nationalism, though with a necessary accent on his humanism and nationality,
and more expressive degree of dissidence of UnUkrainian national societies of city in attitude toward
T.Shevchenko. While the liberal their representatives considered T. Shevchenko as his spiritual brother, Ukraine
cowards and in general chauvinists overcame and neutralized the image of T. Shevchenko as a symbol of Ukrainians,
although thereby unwittingly playing his enemy.