На даний час формування й розвиток транспортно-логістичної системи визнано перспективним напрямом регіональної економіки. Це обумовлено інтенсивним розвитком транспортної логістики й створенням єдиного європейського транспортного простору у рамках транспортної політики Європейського Союзу TEN-T.
У статті виконано прогнозну оцінку показників, що характеризують розвиток регіональної транспорт¬но-логістичної системи Придніпровського економічного району з використанням економіко-математичного інструментарію, і на цій основі виявлено тенденції її функціонування. При цьому необхідно зазначити, що прогнозні оцінки варто вважати прогнозами – попередженням. Тобто за умови збереження незначного рівня продуктивності праці та її зниження, низької капіталовіддачі капітальних інвестицій на найближчі роки суттєво можуть зменшитися обсяги діяльності транспорту (залізничного та автомобільного) Придніпровського економічного району.
У результаті дослідження запропоновано комплекс заходів, реалізація яких дозволить трансформувати транспортно-логістичну систему району. До них віднесено: розроблення Стратегії розвитку транспортно-логістичного кластеру як складової регіональної транспортно-логістичної системи; розроблення й реалізацію механізму фінансового забезпечення управління розвитком транспортно-логістичного кластеру; реконструкцію існуючих і створення нових об’єктів належної логістичної інфраструктури; створення оптимальних мультимодальних логістичних ланцюгів, у тому числі за рахунок розширеного використання енергоефективних видів транспорту; залучення приватних інвестицій у технічну модернізацію припортової інфраструктури Бердянського морського порту; активізацію інноваційної діяльності із застосуванням різних форм преференцій (кредитів, гарантій, податкових пільг, дотацій) для розвитку морського порту; передачу портових потужностей у концесію або оренду; використання інформаційних технологій для управління транспортно-логістичною системою регіону; реалізацію концепції «зеленої» логістики, яка дозволить поєднати в єдину систему екологію й економіку задля збереження екосистеми й довкілля району із використанням екологічно чистих технологій у сфері транспорту й складського господарства; впровадження цифрової логістики як механізму розвитку транспортно-логістичної системи.
В настоящее время формирование и развитие транспортно-логистической системы признано перспективным направлением региональной экономики. Это обусловлено интенсивным развитием транспортной логистики и созданием единого европейского транспортного пространства в рамках транспортной политики Европейского Союза TEN-T.
Статья посвящена выполнению прогнозной оценки показателей, характеризующих развитие региональной транспортно-логистической системы Приднепровского экономического района с использованием экономико-математического инструментария, и на этой основе выявление тенденций ее функционирования. При этом необходимо отметить, что прогнозные оценки следует считать прогнозами – предупреждением. То есть при сохранении незначительного уровня производительности труда и ее снижения, низкой капиталоотдачи капитальных инвестиций на ближайшие годы существенно могут уменьшиться объемы деятельности транспорта (железнодорожного и автомобильного) Приднепровского экономического района.
В результате исследования предложен комплекс мероприятий, реализация которых позволит трансформировать транспортно-логистическую систему района. К ним отнесены: разработка Стратегии развития транспортно-логистического кластера как составляющей региональной транспортно-логистической системы; разработка и реализация механизма финансового обеспечения управления развитием транспортно-логистического кластера; реконструкция существующих и создание новых объектов надлежащей логистической инфраструктуры; создание оптимальных мультимодальных логистических цепей, в том числе за счет расширенного использования энергоэффективных видов транспорта; привлечение частных инвестиций в техническую модернизацию припортовой инфраструктуры Бердянского морского порта; активизация инновационной деятельности с применением различных форм преференций (кредитов, гарантий, налоговых льгот, дотаций) для развития морского порта; передача портовых мощностей в концессию или аренду; использование информационных технологий для управления транспортно-логистической системой региона; реализация концепции «зеленой» логистики, которая позволит интегрировать в единую систему экологию и экономику для сохранения экосистемы и окружающей среды района с использованием экологически чистых технологий в сфере транспорта и складского хозяйства; внедрение цифровой логистики как механизма развития транспортно-логистической системы.
At present, the formation and development of the transport and logistics system is recognized as a promising area of the regional economy. This is due to the intensive development of transport logistics and the creation of a single European transport space in the framework of the transport policy of the European Union TEN-T.
The article provides a predictive assessment of the indicators characterizing the development of the regional transport and logistics system of the Prydniprovsky economic region using economic and mathematical tools, and on this basis the trends in its functioning are identified. It should be noted that forecast estimates should be considered forecasts – a warning. That is, while maintaining an insignificant level of labor productivity and its decline, low capital productivity of capital investments for the coming years, the volume of transport activity (rail and road) of the Prydniprovsky economic region may significantly decrease.
As a result of the study, a set of measures has been proposed, the implementation of which will transform the transport and logistics system of the region. These include: development of a strategy for the development of the transport and logistics cluster as a component of the regional transport and logistics system; development and implementation of a financial support mechanism for managing the development of the transport and logistics cluster; reconstruction of existing and creation of new facilities of appropriate logistics infrastructure; creation of optimal multimodal logistics chains, including through the expanded use of energy-efficient modes of transport; attracting private investment in the technical modernization of the port infrastructure of the Berdyansk seaport; intensification of innovation with the use of various forms of pre-ferences (loans, guarantees, tax benefits, subsidies) for the development of the seaport; transfer of port facilities for concession or lease; the use of information technology to manage the transport and logistics system of the region; implementation of the concept of «green» logistics, which will allow combining ecology and economy into a single system to preserve the region’s ecosystem and environment using environmentally friendly technologies in the field of transport and storage facilities; the introduction of digital logistics as a mechanism for the development of the transport and logistics system.