В статье приведены два случая возможного заимствования монетных сюжетов на предметах
греко-скифской торевтики — пекторали из Толстой Могилы и золотых пластинах головного убора
из песочинского могильника.
Характерною рисою греко-скіфської торевтики є широке запозичення майстрами для прикрашення своїх
виробів різноманітних монетних образів та сюжетів.
Коло подібних запозичень можна доповнити ще
двома випадками. Перший репрезентований сценою годування теляти коровою на пекторалі з Товстої
Могили. Подібний сюжет знаходить найближчу хронологічну та культурну відповідність саме на низці
давньогрецьких монет. Вперше монети з зображенням аналогічної сцени почали карбувати на Керкірі
(Корфу) ще з VI ст. до н. е. А з V ст. до н. е. цей сюжет почали використовувати і при карбуванні монет
Аполлонії, Діррахії та Карістоса.
Другий випадок представлений сценою шматування зайця хижим птахом на двох золотих пластинах від головного убору з кургану № 8 Пісочинського могильника. Сцена є майже буквальною реплікою
зображення на серії монет, що карбувалися у останній чверті V ст. до н. е. — на початку IV ст. до н. е. у
Акрагасі на Сицилії. Широке залучення майстрами сюжетів з суто грецького та південноіталійського середовища при виготовленні предметів так званої греко-скіфської торевтики демонструє високу ступінь інтервенції у скіфське середовище чужорідних образотворчих традицій.
The particular feature of Greek-Scythian toreutics is
the masters’ widespread borrowing for decoration of their
handiwork of different monetary images and plots.
The range of these borrowings can be supplied with two
more cases. The first one is represented by the scene of a
cow feeding its calf on the pectoral from Tovsta Mohyla.
The similar plot is the closest in chronological and cultural
way to the Ancient Greek coins. For the first time the coins
representing the similar scene were minted on Corfu starting
from the 6th century BC. And since the 5th century people
start using this plot during minting coins of Apollonia,
Dyrrhachium and Karystos. The second case is represented
by the scene of varmint butchering the hare; that was
depicted on two golden plates of the headwear from the
barrow 8 of Pisochyn burial mound. The scene is almost
a distinct replica of an image on series of coins that were
minted in the last quarter of the 5th — the beginning of the
6th centuries BC. in Acragas on Sicily.
The widespread toreutic borrowings of plots from
the Greek and South Italy environment during manufacturing
the things of so-called — Scythian toreutics
show high degree of extraneous image-making traditions
intervention to the Scythian environment