На основі аналізу структури та інформаційного вмісту корпоративних веб-ресурсів визначено їхню загальну структуру. Результати дослідження є невід’ємним блоком розв’язання задачі розробки спеціалізованої онтології корпоративних веб-ресурсів, враховуючи особливості вітчизняного ринку розробки Інтернет-ресурсів.
Цель. На основе анализа структуры и содержания корпоративных веб-ресурсов определить общую структуру корпоративных веб-ресурсов. Методы. Сформирована и описана структура элементов верхнего уровня корпоративных веб-ресурсов. Структурные элементы, похожие по смыслу, объединены в тематические группы для отображения. На основе анализа результатов исследования и общей структуры построенных элементов верхнего уровня, получено дерево структурных элементов корпоративного веб-ресурса. Результаты. В ходе эксперимента исследована структура 1 тыс. корпоративных веб-ресурсов. Анализ веб-ресурса и извлечения данных осуществлялись с помощью автоматического парсера, реализованного средствами разработанного языка оперирования веб-данными.
Purpose. Based on the analysis of the corporate web resources structure and its content, it is necessary to determine the general structure of corporate web resources. Methods. The structure of the upper level elements is formed. Structural elements that are similar in meaning are merged into thematic groups for displaying. Based on the research results and the general structure of the upper-level elements built, the tree of the structural elements of the corporate web resource is constructed. Results. During the experiment, the structure of 1000 corporate web resources is investigated. Web resource analysis and data retrieval are performed using an automated parser implemented by means of a web-based operating language. The navigation menu elements are extracted from each web resource (5371 unique items were seized). Elements with an entry number less than 50 are ignored as non-informative. Formed list of informative structural elements.