У статті, на підставі проведеного якісного контент аналізу матеріалів
обласних газет, розглянуто особливості формування образів регіонів України на початку 1990 х років. Показано, що на початку 1990-х відбулося активне формування/трансформація образів окремих територій (регіонів)
країни. Якщо в радянський період області репрезентувались, насамперед,
як об’єкти державного управління і ланки єдиного народногосподарського
комплексу, а локальна ідентичність їх населення всіляко притлумлювалась, то після розпаду СРСР, в умовах кризи радянської ідентичності та зростання орієнтації населення на малу батьківщину, відбувалося переосмислення територіальних образів. Завдяки ЗМІ нові образи регіонів, що підкреслювали спільність минулого цих територій, акцентували увагу на
особливостях ментальності регіональних спільнот, набули дедалі більшого
поширення в публічному просторі. Паралельно з означенням власного
регіону ретранслювались стереотипи щодо Інших територій та їхніх мешканців. В наступні роки творення засобами медіа певних образів регіонів стало одним із головних інструментів політичних акторів всередині країни
та з поза її меж у конструюванні регіональних «уявлених спільнот» та формуванні регіональної ідентичності мешканців пострадянської України. В дослідженні регіональні ЗМІ (обласні газети) виступають одночасно і як
інструмент конструювання образу, і як основне інформаційне джерело для аналізу таких образів.
В статье, на основании проведенного качественного контент анализа
материалов областных газет, рассмотрены особенности формирования
образов регионов Украины в начале 1990-х годов. Показано, что в начале
1990-х происходило активное формирование / трансформация образов
отдельных территорий (регионов) страны. Если в советский период области презентовались прежде всего как объекты государственного управления и звенья единого народнохозяйственного комплекса, а локальная
идентичность их населения всячески игнорировалась, то после распада
СССР, в условиях кризиса советской идентичности и роста ориентации
населения на «малую родину», происходило переосмысление территориальных образов. Посредством СМИ подчеркивание общности прошлого
этих территорий, акценты на особенностях ментальности региональных
сообществ, получили все большее распространение в публичном пространстве. Параллельно с определением собственного региона ретранслировались стереотипы относительно Других территорий, а также их жителей. В последующие годы создание средствами медиа определенных
образов регионов стало одним из главных инструментов политических
акторов внутри страны и за ее границами в конструировании региональных «воображаемых сообществ» и формировании региональной идентичности жителей постсоветской Украины. В данном исследовании региональные СМИ (областные газеты) выступают одновременно и как
инструмент конструирования образа, и в качестве основного информационного источника для анализа таких образов.
This paper based on content
analysis of Ukrainian regional newspapers, shows that images of regions were
changed in the early 1990’s. Crisis of Communism led to growing of regional
identities and redefining images of territories that started emphasizing common
past of the regions and peculiarities of their community’s mentality.
Simultaneously, stereotypes about other regions were spreading using of the
conflict discourse. The creation of media images of regions was instrumentalized by political actors to construct regional «imagined communities» in post-Soviet Ukraine.