Стаття розкриває історіософську складову роману В. Домонтовича “Доктор Серафікус”.
Аналіз тексту дає змогу інтерпретувати його крізь призму біблійного символізму як властивого
європейському культурному простору засобу осмислення історичної дійсності. Розуміння
часу як безперервної послідовності різних цілісностей (епох), що трансформуються
через об’єктивно існуючий принцип заперечення, накладається на сюжет роману: головні
герої символічно репрезентують послідовні етапи епохи створення нового (радянського)
світу, а також персоніфіковані принцип заперечення та людство в цілому. Сюжет роману
інтерпретується як заперечення історичного процесу, що виявляється через обернений біблійний
символізм.
This article focuses on the historiosophic features of the novel “Doctor Seraphicus” by
V. Domontovych. The textual analysis allows to interpret it through the prism of biblical symbolism as
a way of understanding history inherent to European cultural area. The treating of historical time as
an unbroken chain of different epochs transformed by the principle of negation is thus superimposed
on the plot of the novel: the main characters symbolically represent successive stages of creating
the new (Soviet) world, the principle of negation and humanity on the whole. The plot of the novel is
interpreted here as a negation of historical development manifested through inverse biblical symbolism.
Статья раскрывает историософскую составляющую
романа В. Домонтовича “Доктор Серафикус”. Анализ текста
романа позволяет интерпретировать его через призму
библейского символизма как свойственного европейскому
культурному пространству средства осмысления исторической
действительности. Понимание времени как непрерывной
последовательности качественно отличных целостностей
(эпох), трансформация которых осуществляется посредством
объективно существующего принципа отрицания,
накладывается на сюжет романа: главные герои символически
представляют последовательные этапы эпохи создания нового
(советского) мира, а также персонификации принципа отрицания
и человечества в целом. Сюжет романа интерпретируется как
отрицание исторического процесса, которое проявляется через
перевёрнутый библейский символизм.