Представлено схему замещения обмоток статора при соединении «звездой» асинхронного тягового двигателя. На
основании результатов моделирования частотных зависимостей емкости и тангенса угла диэлектрических потерь
установлено наличие двух резонансных частот в диапазоне 1 и 10 кГц. Показано, что измерения тангенса угла диэлектрических потерь изоляционной системы на частоте 10 кГц чувствительны к уровню диэлектрических потерь в
корпусной термореактивной электрической изоляции. Результаты математического моделирования согласуются с
измерениями совокупных диэлектрических характеристик корпусной композитной электроизоляционной системы
трех фаз.
Представлено схему заміщення обмоток статору при з’єднанні «зіркою» асинхронного тягового двигуна. За результати моделювання частотних залежностей ємності та тангенсу кута діелектричних втрат встановлено наявність двох резонансних частот в діапазоні 1 та 10 кГц. Показано, що вимірювання тангенсу кута діелектричних
втрат ізоляційної системи на частоті 10 кГц чутливі до рівня діелектричних втрат в корпусній термореактивній
електричній ізоляції. Результати математичного моделювання узгоджуються з вимірюваннями сукупних діелектричних характеристик корпусної композитної електроізоляційної системи трьох фаз
Introduction. Thermosetting composite electric insulation of
traction electric motors undergoes significant heating, moisture, overvoltage, vibration. Purpose. The substantiation of
the possibility of using dielectric spectroscopy for monitoring
the state of the hull thermosetting composite electric insulating
system of induction traction motors (ITM) at the technological
stage of manufacturing.. Methodology. In the induction traction motors in which the phases of the stator winding are connected to a «star» and do not have a zero point output, in the
case of a two-electrode connection of one of the phases and
the housing, the combined characteristics of the capacitance
and the dielectric loss tangent of the three-phase hull insulation system are measured. Practical value. It is established
that at the second resonant frequency near 10 kHz, the tangent
of the dielectric loss is the most sensitive to the state of the
composite ITM insulation. Dielectric spectroscopy at alternating voltage of the combined dielectric characteristics makes it
possible to evaluate the state of the hull thermosetting electrical insulating system at the final stage of manufacturing of
induction traction motors.