Вопреки репутации НДС как удобного инструмента аккумулирования значительных налоговых поступлений в бюджет при сравнительно малых административных затратах, широкое применение новых информационно-коммуникационных технологий и распространение в мире электронной коммерции существенно сказывается на эффективности этого налога, повышает риск возникновения неналогообложения или двойного налогообложения и нарушает принцип справедливости между товарами (услугами), которые продаются (предоставляются) традиционным образом и онлайн.Обозначен основной перечень проблем при обложении НДС операций в сфере электронной коммерции и определены основные подходы, которые ведущие страны (в экономическом смысле и с позиции развития электронной коммерции) планируют применять или уже применяют к их решению.Международными организациями и объединениями (ОЭСР, ЕС) подтверждено, что операции в сфере электронной коммерции должны облагаться НДС по принципу страны назначения и все продавцы должны быть зарегистрированы как плательщики этого налога в странах расположения своих клиентов. Однако все еще остаются проблемы международной кооперации и координации, связанные с применением НДС.Для менее развитых стран, стран с эмерджентной экономикой и стран, которые планируют войти в ЕС (Украина и др.), остаются нерешенными не только присущие развитым странам проблемы с обложением НДС операций в электронной коммерции, но и те, которые препятствуют развитию электронной коммерции в них и / или присоединению к ЕС.Предложены рекомендации по совершенствованию законодательства о налогообложении электронной коммерции в Украине и общие рекомендации, которые должны способствовать развитию этого вида торговли в стране.
Незважаючи на репутацію ПДВ як зручного інструменту акумулювання значних податкових надходжень до бюджету з порівняно малими адміністративними витратами, широке застосування нових інформаційно-комунікаційних технологій і поширення світом електронної комерції значною мірою позначається на ефективності цього податку, підвищує ризик виникнення неоподаткування або подвійного оподаткування, порушує принцип справедливості між товарами (послугами), що продаються (надаються) традиційним чином і онлайн.Надано основний перелік проблем при обкладанні ПДВ операцій у сфері електронної комерції та визначено основні підходи, які провідні країни (в економічному сенсі та з позиції розвитку електронної комерції) планують застосовувати або вже застосовують до їх вирішення.Загалом міжнародними організаціями та об’єднаннями (ОЕСР, ЄС) підтверджено, що операції у сфері електронної комерції мають оподатковуватися ПДВ за принципом країни призначення та всі продавці мають бути зареєстровані як платники цього податку в країнах розташування своїх клієнтів. Проте все ще залишаються проблеми міжнародної кооперації та координації, пов’язані із застосуванням податків на продажі та ПДВ.Для менш розвинутих країн, країн з емерджентною економікою та країн, що планують увійти до ЄС (Україна та ін.), залишаються невирішеними не тільки притаманні найбільш розвинутим країнам проблеми з обкладанням ПДВ операцій в електронній комерції, але й ті, що перешкоджають розвитку електронної комерції в них та/або приєднанню до ЄС.Запропоновано рекомендації щодо вдосконалення законодавства про оподаткування електронної комерції в Україні та загальні рекомендації, що мають сприяти розвитку цього виду торгівлі у країні.
Despite the reputation of VAT as a convenient tool for accumulation of significant amounts of tax revenues to the budgets with relatively low administrative costs, the broad use of new information and communication technologies and the spread of e-commerce throughout the world considerably affects this tax’s efficiency, increases the risk of non-taxation or double taxation of operations, made in the framework of international trade, and violates the principle of fairness between goods and services, traded (provided) offline and online.In this regard, this paper outlines the main list of issues, that arise when using VAT to e-commerce transactions (especially - international ones), and describes main approaches, that are planned to apply or are already applied by the leading countries in the context of economical development and e-commerce.In general, international organizations (OECD, EU) have confirmed that e-commerce transactions are subject to VAT on a destination principle, and all sellers must be registered for VAT purposes in the countries, where their clients are located. However, there are still problems of international co-operation and coordination, related to the VAT application to international transactions.For less developed countries, emerging economies, and countries, that are planning to become EU member-states (such as Ukraine), not only the problems of applying VAT to e-commerce transactions, which are not solved in the most developed countries, must be addressed, but also those, that impede their economic and social development.Based on the results of the analysis, the paper offers recommendations on improving the legislation on e-commerce taxation in Ukraine and general recommendations that should contribute to the development of this type of trade in the country.