У статті йдеться про поетичний образ-концепт, яскраво презентований у доробку Т. Шевченка.
З'ясовано його когнітивну природу, семантичну, моральну й художню специфіку. На рівні
мікрообразу розкрито Шевченкове бачення “москальства” як політичного, соціопсихологічного
й духовного явища. Висвітлено різні аспекти образного втілення опозиції свої/чужі як версії
образу-концепту. Аналізується також ставлення Шевченка до німців, поляків і євреїв, оприявнене
в його поезії.
The paper focuses on the conceptual images characteristic of Taras Shevchenko’s works. The
author defines the cognitive nature of such figurative concepts as well as their semantic, ethic and
literary specifics, concentrating on Shevchenko’s idea of “Moscow identity” (moskalstvo) as a political,
sociopsychological and spiritual phenomenon which represents itself in the microstructures of the text.
The article also singles out different figurative variants of the opposition “own – alien” as a variant of
conceptual imagery. This opposition is illustrated by the analysis of Shevchenko’s attitude towards
Germans, Poles, and Jews.
В статье идет речь о поэтическом образе-концепте,
ярко представленном в поэзии Т.Шевченко. Освещена
его когнитивная природа, семантическая, моральная
и художественная специфика. На уровне микрообраза
раскрыто понимание поэтом “москальства” как
политического, социопсихологического и духовного
явления. Освещены разные аспекты образного
воплощения оппозиции свои/чужие как версии образа-
концепта. Анализируется также отношение Шевченко
к немцам, полякам и евреям, засвидетельствованное
в его поэзии.