У 2000 році роман “Євангеліє від Пілата” Е.-Е. Шмітта утвердив його репутацію як романіста і приніс
нагороду “Grand Prix des Lectrices de Elle”. Цей роман подав нову інтерпретацію життя Ісуса, що
викликало безліч дискусій; спірним стало й визначення самого жанру. У статті наведена гіпотеза, згідно
з якою перед нами “духовний роман”, заснований на гностичних традиціях дохристиянських євангелій.
“Духовний” роман Е.-Е. Шмітта фокусує увагу на переході від постмодерної поетики homo ludens до
поетики homo sacrum.
In 2000 “The Gospel of Pilatus” has established Eric-Emmanuel Schmitt’s literary reputation and made
him the winner of “Grand Prix des Lectrices de Elle”. The novel brings forward a new interpretation of Jesus’
life which has called forth a lot of controversy. Controversial is also the defi nition of this text’s genre. In this
article, we argue that “The Gospel of Pilatus” can be defi ned as a “spiritual novel” based on the tradition of
gnostic interpretation of pre-Christian gospels. E.-E. Schmitt’s “spiritual” novel manifests the transition from
the postmodern poetics of homo ludens to the poetics of homo sacrum.
В 2000 году роман “Евангелие от Пилата” Э.-Э. Шмитта
утвердил его репутацию как романиста и принес награду
“Grand Prix des Lectrices de Elle”. Этот роман представил
новую интерпретацию жизни Иисуса, что вызвало много
споров; спорным было и определение жанра. В данной
статье представлена гипотеза, согласно которой перед нами
“духовный роман”, основанный на гностических традициях
дохристианских евангелий. “Духовный” роман Э.-Э. Шмитта
акцентирует внимание на переходе от постмодернистской
поетики homo ludens до поэтики homo sacrum.