Статтю присвячено ідентифікації головних напрямів змін у сфері післядипломної освіти персоналу стратегічно важливої галузі національного господарства - нафтогазової з метою її інтерпретації як джерела нарощування людського капіталу. Якщо на законодавчому рівні питання освіти дорослих загалом урегульовані, то взаємодія суб’єктів господарювання як замовників освітніх послуг з їх виконавцями - закладами післядипломної освіти потребує суттєвих змін з обов’язковим їх попереднім науковим обґрунтуванням.Аналіз останніх досліджень і публікацій підтвердив, що процеси надання та отримання послуг у сфері другої вищої освіти персоналу галузевих підприємств ще не знайшли достатнього відображення як предмет наукових досліджень.Наведено фактичні та прогнозовані витрати нафтогазових структур на підвищення кваліфікації персоналу із застосуванням нормативних показників та врахуванням сучасних тенденцій ринку освітніх послуг. Використано фактичні дані, які ілюструють результати діяльності інституту післядипломної освіти ІФНТУНГ - типового структурного підрозділу навчального закладу з головною функцією - надання послуг у сфері післядипломної освіти. Виявлено, що для ІФНТУНГ надання освітніх послуг здобувачам другої вищої освіти продовжує залишатися важливим напрямом діяльності університету, який, незважаючи на незначні позитивні тенденції сучасного розвитку, потребує суттєвих змін для трансформації сфери післядипломної освіти у джерело нарощування людського капіталу нафтогазової галузі.За результатами періодичного анкетування здобувачів другої вищої освіти в ІПО ІФНТУНГ встановлено головні мотиви навчання за програмами перепідготовки (підготовки за іншими спеціальностями) та підвищення кваліфікації фахівців нафтогазової галузі, а також визначено характеристики (побудовано профіль) середньостатистичного студента ІПО, який здобуває ступінь магістра за технічною спеціальністю.Запропоновано першочергові заходи, які дозволять актуалізувати післядипломну освіту як джерело нарощування людського капіталу нафтогазової галузі. Перелік сформульованих пропозицій об’єднаний за двома основними напрямами: трансформація підприємствами політики розвитку людських ресурсів, відмова від реалізації формальних процедур навчання, запровадження практики розвитку персоналу за результатами попередньої ідентифікації потреб; адаптація форм та змісту надання навчальними установами нафтогазового профілю освітніх послуг відповідно до реальних потреб та можливостей суб’єктів господарювання.
Статья посвящена идентификации главных направлений изменений в сфере последипломного образования персонала стратегически важной отрасли национального хозяйства - нефтегазовой с целью ее интерпретации как источника наращивания человеческого капитала. Если на законодательном уровне вопросы образования взрослых в целом урегулированы, то взаимодействие субъектов хозяйствования как заказчиков образовательных услуг c их исполнителями - учреждениями последипломного образования требует существенных изменений с обязательным их предварительным научным обоснованием.Анализ последних исследований и публикаций подтвердил, что процессы предоставления и получения услуг в сфере второго высшего образования персонала отраслевых предприятий еще не нашли достаточного отражения как предмет научных исследований.Приведены фактические и прогнозируемые расходы нефтегазовых структур на повышение квалификации персонала с применением нормативных показателей и с учетом современных тенденций рынка образовательных услуг. Использованы фактические данные, иллюстрирующие результаты деятельности института последипломного образования ИФНТУНГ - типичного структурного подразделения учебного заведения с главной функцией - предоставление услуг в сфере последипломного образования. Выявлено, что для ИФНТУНГ предоставление образовательных услуг соискателям второго высшего образования продолжает оставаться важным направлением деятельности университета, которое, несмотря на незначительные положительные тенденции современного развития, требует существенных изменений для трансформации сферы последипломного образования в источник наращивания человеческого капитала нефтегазовой отрасли.По результатам периодического анкетирования соискателей второго высшего образования в ИПО ИФНТУНГ установлены главные мотивы обучения по программам переподготовки (подготовки по другим специальностям) и повышения квалификации специалистов нефтегазовой отрасли, а также определены характеристики (построен профиль) среднестатистического студента ИПО, который получает степень магистра по технической специальности.Предложены первоочередные меры, которые позволят актуализировать последипломное образование как источник наращивания человеческого капитала нефтегазовой отрасли. Перечень сформулированных предложений объединен по двум основным направлениям: трансформация предприятиями политики развития человеческих ресурсов, отказ от реализации формальных процедур обучения, внедрение практики развития персонала по результатам предварительной идентификации потребностей; адаптация форм и содержания предоставление учебными учреждениями нефтегазового профиля образовательных услуг в соответствии с реальными потребностями и возможностями субъектов хозяйствования.
The article is devoted to identify the main directions of changes in the field of postgraduate education of personnal of a strategically important branch of the national economy - oil and gas in order to interpret it as a source of human capital growth. If at the legislative level adult education issues are generally regulated, then the interaction of business entities as customers of educational services with their performers - postgraduate education institutions requires significant changes with the necessity of their prior scientific substantiation.An analysis of recent studies and publications has confirmed that the processes of providing and receiving services in the second higher education sector of staff of industry enterprises have not been yet sufficiently reflected as a subject of scientific research.The authors of the article present actual and forecasted costs of oil and gas structures for upgrading the personnel skills using normative indicators and focusing on the current trends of the educational services market. This study uses actual data that illustrates the results of the Institute of Postgraduate Education of Ivano -Frankivsk National Technical University of Oil and Gas - typical structural unit of the educational institution, with the main function - the provision of services in the field of postgraduate education. It has been revealed that for Ivano -Frankivsk National Technical University of Oil and Gas the provision of educational services to applicants for the second higher education continues to be an important activity of the university, which, despite the slight positive trends of modern development, requires significant changes for the transformation of the post-graduate education into a source of human capital growth in the oil and gas industry.According to the results of the periodic questionnaire of second-level higher education students in the Institute of Postgraduate Education at Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas , the main motivations of training for retraining programs (training in other specialties) and advanced training of specialists in the oil and gas industry were identified in the Institute of Postgraduate Education as well as the characteristics (profiles constructed) of the average student of Postgratuade Institute, who obtains a master's degree in technical specialty.The article proposes the priority measures that will make it possible to update postgraduate education as a source of human capital growth in the oil and gas industry. The list of the formulated proposals is united in two main directions: the transformation by enterprises of the policy of development of human resources, the refusal from the implementation of formal training procedures, the introduction of personnel development practices based on the results of prior identification of needs; adaptation of the forms and content of the provision of education and training services of the oil and gas profile of educational services in accordance with real needs and possibilities of business entities.