Вступ. Залучення потенціалу наукової діаспори є одним із сучасних підходів до модернізації та інтегрування наукових систем багатьох країн у світовий дослідницький простір.
Проблематика. На рівні загальноукраїнської наукової політики проблема використання наукової діаспори залишається нерозв’язаною.
Мета. Провести огляд діяльності української наукової діаспори Німеччини, спрямованої на співпрацю з Україною
в сфері науки та освіти.
Матеріали й методи. Аналіз заходів та публікацій вчених діаспори та України в рамках наукового співробітництва.
Результати. Впродовж 2016—2017 рр. діяльність наукової діаспори Німеччини була різносторонньою: заснування Української академічної міжнародної мережі, інституційне оформлення Німецько-українського академічного товариства, проведення конкурсів презентацій докторських (PhD) дисертацій, літніх шкіл, курсів, конференцій, семінарів, лекцій, Форуму молодих учених у різних закладах України тощо. Тематика заходів стосувалася проблем сучасних
перспективних наукових досліджень та соціальних викликів, питань трансферу технологій, комерціалізації наукових
результатів, популяризації досягнень українських вчених, обговорення шляхів фінансування науки в Україні та можливостей, які надають німецькі фонди й міжнародні наукові програми. Наведено приклади німецько-українського
співробітництва у галузі освіти та науки, започатковано низку спільних наукових проектів і досліджень.
Висновки. Системна співпраця з науковою діаспорою важлива для розвитку дослідницького та інноваційного потенціалу України, пришвидшення реформування освіти й науки та інтегрування у міжнародне наукове співтовариство.
Introduction. The utilization of potential capacity of the scientific diaspora is one of the modern approaches to modernizing
and integrating the scientific systems of many countries into the world research area.
Problem Statement. At the level of nationwide scientific policy, the problem of using the scientific diaspora remains
unresolved so far.
Purpose. To review the activities of the Ukrainian scientific diaspora in Germany in the context of cooperation with
Ukraine in the field of science and education.
Materials and Methods. The analysis of events and scholarly research publications of the diaspora and Ukrainian researchers
concerning scientific cooperation.
Results. In 2016—2017, the scientific diaspora of Germany founded the Ukrainian Academic International Network,
established the German-Ukrainian Academic Society, and carried out contests for doctoral (PhD) theses, summer schools,
courses, conferences, seminars, lectures, the Forum of Young Scientists at Ukrainian institutions, etc. The topics of events
address the problems of modern prospective researches and social challenges, technology transfer issues, commercialization
of scientific results, popularization of achievements of Ukrainian scientists, discussion of ways to finance science in Ukraine
and opportunities provided by German funds and international scientific programs. Examples of German-Ukrainian cooperation
in the field of education and science have been given, and several joint research projects and studies have been
initiated.
Conclusion. The systematic cooperation with scientific diaspora is important for the development of research and innovation
potential of Ukraine, facilitates the reformation of education and science and integration into the international
scientific community.
Введение. Привлечение потенциала научной диаспоры является одним из современных подходов к модернизации и интеграции научных систем многих стран в мировое исследовательское пространство.
Проблематика. На уровне украинской научной политики проблема использования научной диаспоры остается
нерешенной. Цель. Провести обзор деятельности украинской научной диаспоры Германии, направленной на сотрудничество
с Украиной в сфере науки и образования.
Материалы и методы. Анализ мероприятий и публикаций ученых диаспоры и Украины в рамках научного сотрудничества.
Результаты. В течение 2016—2017 гг. деятельность научной диаспоры Германии была разнообразной: создание
Украинской академической международной сети, институциональное оформление Немецко-украинского академического общества, проведение конкурсов презентаций докторских (PhD) диссертаций, летних школ, курсов, конференций, семинаров, лекций, Форума молодых ученых в различных заведениях Украины и др. Тематика мероприятий
касалась проблем современных перспективных научных исследований и социальных вызовов, вопросов трансфера
технологий, коммерциализации научных результатов, популяризации достижений украинских ученых, обсуждения
путей финансирования науки в Украине и возможностей, которые предоставляют немецкие фонды и международные научные программы. Приведены примеры немецко-украинского сотрудничества в области образования и науки,
начато ряд совместных научных проектов и исследований.
Выводы. Системное сотрудничество с научной диаспорой важно для развития исследовательского и инновационного потенциала Украины, ускорения реформирования образования и науки, интегрирования в международное
научное сообщество.