У статті окреслюється концепція монодрами відомого режисера, драматурга й теоретика театру
М.Євреїнова, що побудована на принципах емпатії та ідентифікації глядача, внутрішньої централізації
дії і виокремлення єдиного суб’єкта дії як жанротворчого чинника. На тлі цієї концепції за допомогою
інтертекстуальних методик розглянуто п’єсу Ю.Щербака “Стіна”, яку проінтерпретовано як монодраму з
єдиним персонажем, що інкорпорує кілька інтертекстуально мотивованих суб’єктних інстанцій.
This article outlines the concept of monodrama developed by famous stage-director, dramatist and theatre
theorist Nikolai Yevreinov, which was guided by the principles of empathy and identifi cation on the part of
the spectator as well as of internal centralisation of action and isolation of a single subject of the action as a
genre-creating factor. Against this background, Yu. Shcherbak’s play “The Wall” was interpreted by means of
intertextual analysis and thus categorised as monodrama with a single personage that incorporates several
intertextually motivated planes of subjectivity.
В статье определяется концепция монодрамы известного
режиссера, драматурга и теоретика театра Н.Евреинова,
которая выстраивается на принципах эмпатии и идентификации
зрителя, внутренней централизации действия, и обоснования
единого субъекта действия как жанрообразующего фактора.
На фоне этой концепции и при помощи интертекстуальных
методик рассматривается пьеса Ю.Щербака “Стена”, которую
проинтерпретировано как монодраму с единым персонажем, который
инкорпорирует несколько интертекстуально мотивированных
субъектных инстанций.