В статье изложен вклад Г. М. Доброва в становление киевской школы науковедения в 60-х гг. прошлого века. Показана роль его монографии «Наука о науке» в формировании науковедения как самостоятельной дисциплины. Раскрыты сущность и особенности «добровской» эпохи, ее влияние на развитие отечественного науковедения в последующие периоды. Дана сравнительная характеристика двух эпох развития науки в Украине – «добровской» и нынешней, берущей начало с 1990 г. Определены факторы, обусловившие разновекторность развития отечественной науки в эти эпохи. Показано, что в любую эпоху основным фактором, определяющим уровень развития науки и престижность научного труда, является государственная политика по отношению к науке. Приведены наиболее значимые, по мнению автора, результаты деятельности ЦИПИН им. Г. М. Доброва НАН Украины.
У статті висвітлено внесок Г. М. Доброва у становлення київської школи наукознавства. Показано роль його монографії «Наука про науку» у формуванні наукознавства як самостійної дисципліни. Розкрито сутність і особливості «добровської» епохи, її вплив на розвиток вітчизняного наукознавства у подальші роки. Наведено порівняльну характеристику двох епох розвитку науки в Україні – «добровської» і теперішньої, що бере початок у 1990 р. Визначено фактори, що зумовили різновекторність розвитку вітчизняної науки в ці епохи. Показано, що в будь-яку епоху основним фактором, що визначає рівень розвитку науки та престижність наукової праці, є державна політика щодо науки. Наведено найбільш значимі, на думку автора, результати діяльності ЦДПІН ім. Г. М. Доброва НАН України.
The contribution of G. M. Dobrov in establishing the Kyiv school of science of science studies in 60s of the past century and the role of Dobrov’s book “Science about Science” in establishing of science of science studies as a separated scientific discipline is shown. The essence and peculiar features of “Dobrov” era and its impact on the development of the national studies in science of science in the subsequent years are highlighted. Comparative analysis of the two eras in the development of science system in Ukraine is given: the “Dovrov” era, and the current era that began in 1990. Factors that caused different vectors in the development of national science system in these two areas are outlined. It is shown that in each era the science policy of the state is a central factor determining the performance of science system and the merit of research work. The most significant results produced by G. M. Dobrov Center for Science and Technology Potential and Science History Studies of the National Academy of Sciences Ukraine are given.