У статті розглядаються поеми М.Бажана 1930-х рр. “Число”, “Смерть Гамлета”, “Трилогія пристрасті”,
“І сонце таке прозоре...” З’ясовано філософське навантаження сюжету, особливості індивідуальної
мікропоетики і стилістики, основаних на художньому експериментуванні.
This article contains an analysis of M.Bazhan’s poems “The Number”, “Hamlet’s Death”, “The Trilogy of
Passion” and “The Sun Is So Transparent…” written in the 1930’s. The author of the article exposes the
philosophical background of the poems’ plots as well as peculiarities of their micropoetics and style stemming
from Bazhan’s turn for literary experimentation.
В статье рассматриваются поэмы Н.Бажана 1930-х годов “Число”, “Смерть Гамлета”, “Трилогия
страсти”, “И солнце такое прозрачное...”.
Исследуются философское наполнение сюжета,
особенности индивидуальной микропоэтики и стилистики, построенные на художественном экспериментировании.