У статті досліджується процес структурування літературного канону ленініани. Зокрема, авторка прагне
проаналізувати ідеологічні й художні завдання ранньої ленініани, яка формує культ Леніна як тоталітарного
абсолюту, сталінської ленініани, що узаконює владу нового вождя, та постсталінської ленініани –
фінальної фази одержавлення й уніфікації культу Леніна.
This article explores the way the canon of literary works of art dedicated to Lenin was structured. The
author of the essay analyses the ideological and aesthetical determinatedness of the early works of art
dedicated to Lenin which formed the cult of the Soviet leader as a totalitarian ideal, and some of the major
literary works dedicated to Lenin, which were created during the Stalinist period and used to legalise the new
leader’s power; she also pays attention to the literary Leniniana of the post*Stalinist period, which is thus
examined as a the final stage of the “nationalisation” and unification of the Lenin cult.
В статье исследуется процесс
структурирования литературного канона
ленинианы. В частности, автор стремится
проанализировать идеологические и
художественные задания ранней ленинианы,
которая формирует культ Ленина как
тоталитарного абсолюта, сталинской
ленинианы, что узаконивает власть нового
вождя, и постсталинской ленинианы –
финальной фазы огосударствления и
унификации культа Ленина.