На прикладі спорудження централізованих водогонів і каналізації визначено темпи, рівень їх впровадження, а також прослідковано зусилля й
взаємодію міської влади та підприємців у процесі модернізації інфраструктури міст України в останній третині ХІХ — на початку ХХ ст. З’ясовано,
що з 1890-х рр. усе більше міських правлінь долучалися до модернізації
підпорядкованих їм галузей господарства і, насамперед, це стосувалося тих
центрів, які демонстрували високі показники торговельно-промислової активності. Завдяки зусиллям самоврядних інституцій та підприємницькій
ініціативі до 1917 р. у 33 містах було прокладено централізовані водогони, й
у 7 з них — каналізацію. Зазначено, що процес активізації органів самоврядування в розвитку мереж таких об’єктів указував на майже повсюдно
незаперечне розуміння міською владою та місцевими громадами їх важливості й безсумнівної користі. Акцентується, що доволі часто підприємницька активність у будівництві централізованих водогонів та каналізації
не була позбавлена суперечностей і конфліктів із міською владою та державними установами. Визначено, що на зламі ХІХ–ХХ ст. ефективною альтернативою підприємницькій ініціативі в розбудові міської інфраструктури став муніципальний спосіб заснування відповідних об’єктів.
In this article on example of centralized water supply and sewage system
building specified the speed, the introduction level and also the effort and
cooperation of city authorities and entrepreneurs during modernization process of
Ukrainian towns infrastructure in the last third of 19 — early 20th centuries.
Author ascertained that as from 1890s even more governing of Ukrainian towns
joined the modernization of the economy sector that was under their authority.
First of all, it concerned those centers that showed the higher rates of commercial
and industrial activity. Owing to the efforts of self-government institutions and
enterprise initiative till 1917, in the 33 cities was built the centralized water
supplies and in 7 of them — the sewage system. Also, in the article marked that the
activity of self-government bodies at development of those objects showed almost
omnipresent understanding of importance and absolute benefit by town authority
and local community. The main attention is paid to the fact that quite often
enterprise activity in centralized water supply and sewage system building came
into contradictions and conflicts with town authorities and state structures.
Moreover, determined, that at the turn of the 19–20th centuries the alternative of
enterprise activity of town infrastructure’s development became the municipal way
of this kind of objects foundation.