У статті визначено поняття асиметрії податкової системи як порушення основного класичного принципу її побудови, сформульованого Адамом Смітом, - справедливості оподаткування, тобто рівного обов'язку всіх платити податки, але виходячи з реальної платоспроможності фіскально зобов'язаних осіб. Виявлено асиметрії податкової системи країни на трьох етапах процесу суспільного відтворення: організації виробництва, розподілу і споживання. Визначено, що існуючі асиметрії в оподаткуванні призводять до зубожіння більшої частини населення, що тягне за собою скорочення внутрішнього ринку товарів і послуг. Доведено, що для усунення асиметрії податкової системи необхідно засновувати розподіл основної маси податкового тягаря і визначення ставок окремих видів податків на принципі соціальної справедливості. При оподаткуванні майна цей принцип виражається в застосуванні знижених податкових ставок або повного скасування податку за видами і складом майна, необхідних для забезпечення гідного проживання громадян, і в застосуванні підвищених податкових ставок щодо майна, використовуваного як предмети розкоші. При оподаткуванні доходів цей принцип забезпечується за рахунок застосування так званої«подвійної прогресії» ставок прибуткових податків: за видами і за розмірами доходів. Крім того, доведено, що оподаткування не повинно перешкоджати законному праву кожного громадянина самостійно, своїми силами і засобами, в законному порядку, забезпечувати гідне проживання для себе і своєї родини. У разі застосування податкового режиму, який завдає прямої і непоправної шкоди здатності громадянина самостійно забезпечувати існування своє і своєї родини, цьому громадянину повинен бути наданий вибір або альтернативного (пільгового) податкового режиму, або можливість вибору іншої форми доступу до фінансованих за рахунок відповідного податку адміністративної послуги або благ. У цьому контексті доцільно було б запровадити французький досвід оподаткування доходів фізичних осіб, з урахуванням схеми податкового стимулювання родини, яка діє в багатьох європейських країнах.
В статье определено понятие асимметрии налоговой системы как нарушение основного классического принципа ее построения, сформулированного Адамом Смитом, - справедливости налогообложения, то есть равной обязанности всех платить налоги, но исходя из реальной платежеспособности фискально обязанных лиц. Выявлены асимметрии налоговой системы страны на трех этапах процесса общественного воспроизводства: организации производства, распределения и потребления. Определено, что существующие асимметрии в налогообложении приводят к обнищанию большей части населения, что влечет за собой сокращение внутреннего рынка товаров и услуг. Доказано, что для устранения асимметрии налоговой системы необходимо основывать распределение основной массы налогового бремени и определение ставок отдельных видов налогов на принципе социальной справедливости. При налогообложении имущества этот принцип выражается в применении пониженных налоговых ставок или полной отмены налога по видам и состав имущества, необходимых для обеспечения достойного проживания граждан, и в применении повышенных налоговых ставок в отношении имущества, используемого как предметы роскоши. При налогообложении доходов этот принцип обеспечивается за счет применения так называемой «двойной прогрессии» ставок подоходных налогов: по видам и по размерам доходов. Кроме того, доказано, что налогообложение не должно препятствовать законному праву каждого гражданина самостоятельно, своими силами и средствами, в законном порядке, обеспечивать достойное проживание для себя и своей семьи. В случае применения налогового режима, который наносит прямой и непоправимый ущерб способности гражданина самостоятельно обеспечивать существование свое и своей семьи, этому гражданину должен быть предоставлен выбор или альтернативного (льготного) налогового режима, или возможность выбора другой формы доступа к финансируемых за счет соответствующего налога государственной услуги или благ. В этом контексте целесообразно было бы внедрить французский опыт налогообложения доходов физических лиц, с учетом схемы налогового стимулирования семьи, которая действует во многих европейских странах.
The article defines the concept of asymmetry of the tax system as a violation of the basic principle of the classic of its construction, formulated by Adam Smith, - fairness of taxation, that is equal to the duty of all to pay taxes, but on the basis of real capacity to pay fiscally obliged persons. Revealed asymmetry of the country's tax system in three stages in the process of social reproduction: the organization of production, distribution and consumption. It was determined that the existing asymmetry in taxation lead to the impoverishment of the majority of the population, which entails a reduction of the internal market for goods and services. It is proved that to eliminate the asymmetry of the tax system should be based distribution of the bulk of the tax burden and the determination of rates of certain types of taxes on the principle of social justice. Taxation of property, this principle is expressed in the application of lower tax rates or complete abolition of the tax on the type and composition of the assets required to provide a decent living of citizens, and in the application of higher tax rates in respect of property used as a luxury. When tax revenues this principle is ensured by the use of so-called "double progression" income tax rates: by type and size of income. In addition, it is proved that taxation should not prevent legitimate right of every citizen of their own, and their own means, legally, to provide a decent living for themselves and their families. In the case of the tax regime, which causes direct and irreparable damage to a citizen's ability to independently provide the existence of their own and their family, the citizen must be given a choice or alternative (preferential) tax regime, or a choice of other forms of access to funded by the relevant tax state service or benefits. In this context, it would be expedient to introduce the French experience of the personal income tax, subject to the scheme of the tax incentives of the family, which operates in many European countries.