Запропоновано метод забезпечення растрової прозорості фонових пікселів різноформатних символів рухомих об’єктів при їх виведенні на картографічному фоні. Суть методу зводиться до виконання в проміжному буфері двох послідовних формалізованих растрових операцій з масками прозорості AND і OR, що гарантує пріоритетне відносно картографічного фону виведення прозорих спрайтів без необхідності дотримання вимоги непотрапляння значення фонового прозорого кольору до складу колірних кодів у контурі зображення окремого символу.
Предложен метод обеспечения растровой прозрачности фоновых пикселов разноформатных символов подвижных объектов при их выводе на картографическом фоне. Суть метода сводится к выполнению в промежуточном буфере двух последовательных формализованных растровых операций с масками прозрачности AND и OR, что гарантирует приоритетный относительно картографического фона вывод прозрачных спрайтов без необходимости соблюдения требования непопадания значения фонового прозрачного цвета в состав цветовых кодов в контуре изображения отдельного символа.
Method is proposed for providing the transparency of the background bitmap pixels of multi-format symbols of moving objects at their outputting to the cartographic background. The essence of the method is in the intermediate buffer to perform the two sequential formalized raster operations with the masks of transparency AND and OR. It ensures the prioritized displaying of transparent sprites in relation to the cartographic background, without the need to comply the requirement which consists in absence the value of transparent background color among the color codes in the image contour of a single symbol. Due to the formalizing of the task of the display of transparent symbol images on the cartographic background it was succeeded to allocate the classes of operations that are common to many existing methods of forming the dynamic scenarios in terms of achieving the transparency effect. Such operations include the construction of a transparency mask, its use, taking into account the interaction of image pixels of the source and receiver, the transfer of the image bits from the source to the destination (bit-blitting). Pre-execution of the bitwise logical operations as AND and OR with initial and final pixels into special designated videobuffer according to the proposed technics for transparent colors also allows to avoid the possible flashing during the implementation of the blitting process.