Стаття присвячена графіці титульних аркушів чернігівських і новгород-сіверських
видань другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ століть. Серед них є створені в уже
сформованій традиції й оригінальні. Розглянуто майже півтора десятка гравюр на
дереві й металі. Вони свідчать про тісні зв’язки друкарень Києво-Печерської лаври,
Новгорода-Сіверського та Чернігова. Більшість з них не мають підписів граверів, а
ті, що мають, належать визначним майстрам Н. Зубрицькому, І. Піддубному, І. Щирському. За композиційними особливостями форти відрізняються розмаїттям. У них можна бачити архітектурні споруди і композицію «Трійця», бо друкарня знаходилась
при Троїцько-Іллінському монастирі у Чернігові. Гравюри на титульних аркушах
(форти) – цікаве явище, в якому відбилися стильові риси бароко.
Статья посвящена графике титульных листов черниговских и Новгород-Северских
изданий второй половины ХVІІ – начала ХVІІІ веков. Среди них есть традиционные
и оригинальные. Рассмотрено почти полтора десятка гравюр на дереве и металле.
Они свидетельствуют о тесных связях типографий Киево-Печерской лавры, Новгорода-Северского и Чернигова. Большинство из них не имеют подписей граверов, а те, которые имеют, принадлежат выдающимся мастерам Н. Зубрицкому, И. Поддубному,
И. Щирскому. За композиционными особенностями форты отличаются разнообразием. В них можно видеть архитектурные сооружения и композицию «Троица», ибо типография находилась при Троицко-Ильинском монастыре в Чернигове. Гравюры на
титульных листах (форты) – интересное явление, в котором отразились стилевые черты барокко.
The article is devoted the graphic arts of title pages of editions of the second half of 17
– early 18 century of Chernigiv and Novgorod – Siverskiy. Among them there are created
in the already formed tradition and original style. Considered almost one and a half ten of
woodcuts and metal. They testify to close connections of printing – house of Kievo – Pecherskaya
Lavra, Novgorod – Siversrskiy and Chernigiv. Majority from them does not have
signatures of engraves and those which have belong to the great masters – N.Zubrickiy I.
Piddubniy, I. Schirskiy. Folloving after composition features forts differ a variety. In them it
is possible to see architectural buildings and composition of Trinity because a printing – house
was at Troicko – Illinskiy monastery in Chernigiv. Engravings on title pages (forts) are the
interesting phenomenon the stylish lines of baroque were reflected in which.