В статье предложен критический анализ существующих реконструкций календарных систем населения Восточной Европы в эпоху бронзы. Особое внимание уделено освещению этого вопроса в книгах Н.А. Чмыхова и Ю.А. Шилова.
У статті критично розглянуто запропоновані різними дослідниками реконструкції календарних систем доби бронзи, передусім зрубної культурно-історичної спільності. М.О. Чмихов і Ю.О. Шилов зробили цілеспрямовану спробу виявити та систематизувати закономірності відбиття календарної символіки в орнаменті. Помилкою М.О. Чмихова було те, що в своїх дослідженнях він відштовхувався від сучасного розуміння поняття зодіаку, якого ще не існувало в III -II тис. до н. е., не те що в надчорноморських степах, а й в Месопотамії. Брутальніших помилок, похибок та неточностей цитування і тлумачення літератури припускається Ю.О. Шилов, що й продемонстровано наочними прикладами. Ю.О. Шилов геть відкидає можливості статистичних методів у вивченні духовної культури та семантики орнаментів, покладаючись на психоаналіз та інтуїцію, що призводить до підгонки матеріалів під «інтуїтивну» концепцію з кон’юнктурним присмаком. Зроблено висновок щодо хибності такого підходу.
The article deals with the critical analysis of different reconstructions of the calendar systems of the Bronze Age and especially of the Timber Grave Construction Community.
M.O. Chmykhov and Ju.O. Shylov purposefully tried to create an approach for finding out and systematization the appropriateness of the reflection of the calendar symbols in the ornament. However, the main M.O. Chmykhov’s mistake was that in his investigations he departed from the modern understanding of the Zodiac, which had not yet existed in the III-II millennium BC in Mesopotamia, to say nothing of the Black Sea steppes. Ju.O. Shylov makes brutal mistakes and inaccuracies in citing and explaining the literature, which has been demonstrated by definite examples.
He completely rejects the possibilities of the statistical methods in studying the spiritual culture and the semantics of ornaments, trusting the psychoanalysis and intuition that cause adjusting the materials to the «intuitive» conception. The author of the given article makes a conclusion about the incorrectness of such an approach.