Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Бабенко, Л.И. |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-13T17:18:11Z |
|
dc.date.available |
2019-12-13T17:18:11Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
Пан и сюжет пекторали — неслучайные совпадения? / Л.И. Бабенко // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2016. — Вип. 2 (19). — С. 9-26. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2227-4952 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161524 |
|
dc.description.abstract |
В статье анализируется возможность семантической связи Пана, изображенного на золотой
оковке перекрестья меча из Толстой Могилы и сюжетов пекторали из этого же комплекса. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Золота оковка перехрестя меча з Товстої Могили
була декорована Паном, що грає на флейті — унікальним персонажем для виробів греко-скіфської
торевтики. Поява цього образу у декорі меча пояснювалася різними причинами — зв'язком божества
із військовою сферою, поширенням діонісійських
культів, переосмисленням образу Пана як еквівалента іранського бога війни Веретрагна.
Для більш глибокого розуміння причин використання цього образа необхідно враховувати і археологічний контекст знахідки, перш за все — її
перебування в одному комплексі з пектораллю. Це дозволяє говорити про існування можливого зв'язку
між окремими образами та сюжетами, репрезентованими на обох виробах. Досить імовірно, що три
риси іконографії Пана — волохаті ноги, флейта та
роги — могли бути переосмислені скіфами як одягання в хутряний одяг, посуд зі священним напоєм
та набуття персонажем фарна. У цьому випадку Пан сприймався як символічне
зображення самого господаря меча у кульмінаційний момент проведення ритуалу, покликаного забезпечити набуття ним фарна. На пекторалі були відтворені різні сцени підготовки до цього ритуалу. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Golden binding cross sword from Tovsta Mohyla was
decorated with Pan playing on the flute. He is a unique
character for handiwork of Greek Scythian toreutics.
Appearance of this character on the sword decoration
was explained with diverse reasons — the goddess relation
to military sphere, spread of Dionysian cult, reframing
of Pan image as an equivalent of Iran god of
war Veretragn.
For more profound understanding of reasons of using
this image it is necessary to take into consideration
archaeological context of the finding, first of all — its
position in one complex with the pectoral. This fact allows
stating a possible connection between different
images and plots, depicted on the both handiworks.
Most probably three traits of Pan iconography — shaggy
legs, the flute and horns could be reframed by the
Scythians as robbing in fur clothes, vessel with sacred drink and attaining the farn by the character.
In this case Pan is conceived as symbolic depiction of master of the sword in high tide of the ritual for providing
him with farn acquisition. The pectoral replicated different scenes of preparations for this ritual. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут археології НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Археологія і давня історія України |
|
dc.subject |
Статті |
uk_UA |
dc.title |
Пан и сюжет пекторали — неслучайные совпадения? |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Пан і сюжет пекторалі — невипадкові збіги? |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Pan and the pectoral plot — nonrandom coincidence? |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
[904.25:739](477.63)”6383” |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті